Luovuus 3D-kuvituksen kautta

 

Pitää olla luova ja omata hyvä mielikuvitus voidakseen luoda kolmiulotteisia maisemia, hahmoja tai esineitä. 3D-kuvituksen avulla voidaan myös ilmaista luovuutta, luomalla huimia, mielikuvituksellisia maisemia ja hahmoja. Erilaiset tekniikat yhdistyvät parhaimmillaan saumattomaksi animaatioksi, tarjoten katsojille unohtumattomia elämyksiä.

Oma harrastukseni alkoi reilu vuosikymmen sitten. Olin tutustunut erilaisiin tekniikoihin jo 90-luvulla mutta varsinaisesti harrastukseksi 3D-kuvitus kehittyi vasta 2000-luvulla, kun löysin kokonaan uuden tavan luoda kuvia. Siitä pitäen olen viettänyt aikaani 3D-mallinuksen parissa.

3D-kuvitus ja animaation on varsin uusi taidemuoto ja se alkoi kehittyä voimakkaasti 90-luvulla. Nykyään se on oma lajityyppinsä elokuvateollisuudessa, mutta sillä on suuri merkitys myös muussakin elokuva- ja tv-sarjatuotannossa. 3D-kuvituksella voidaan korvata kuvakäsikirjoitus ja 3D-animaatiolla voidaan havainnollistaa kohtauksia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja pienellä vaivalla. Kolmiulotteinen malli auttaa hahmottamaan kokonaisuuksia paremmin kuin paperille piirretty kuva. 3D-animaatioilla voidaan myös korvata vaarallisia stuntteja ja luoda erikoistehosteita tai kokonaan virtuaalisesti tuotettuja hahmoja. 3D-mallinnus vapauttaa käsikirjoittajien luovuuden, jolloin ainoastaan mielikuvitus on rajana, sille mitä elokuvassa tai tv-sarjassa voidaan tehdä.

Parhaita puolia 3D-mallinnuksessa on se että kaikkea voi muuttaa kaikenaikaa ja asioita voidaan tarkastella eri kuvakulmista. Voidaan tutkia vaikka räjähdystä samaan aikaan eri kuvakulmista, ilman että mitään täytyy oikeasti räjäyttää. Realistiset tietokonemallit auttavat hahmottamaan tapahtumien kulun ja ajoittamaan näyttelijöiden toiminnan juuri oikeaan hetkeen.

Luovana työkaluna digitaaliset kuvitusohjelmat ovat todella monipuolisia. Niiden ääressä saa myös mukavasti kulumaan tunnin jos toisenkin. Vähemmän mielenkiintoinen osio on itse kuvan renderöinti, jolla tuotetaan itse kuva, joka voi olla jopa valokuvan veroinen. Vähänkin monimutkaisemmassa scenessä, joka sisältää paljon yksityiskohtia, useita valonlähteitä ja realistisia pinnoitteita voi hyvälaatuisen kuvan renderöinti kestää jopa useita tunteja. Tämä tietysti riippuu voimakkaasati harrastajan lompakon paksuudesta, eli sitä paljonko on vara käytää laitteistoon, jolla hommaa pyörittää. Ammattilaisten rahallinen panostus voikin sitten olla jo tähtitieteellinen.

Luovuuden ilmaisu kolmiulotteisen taiteen muodossa ei eroa suurestikkaan perinteisestä kuvataiteesta. 3D-kuvitus on ikään kuin moderni tapa yhdistää erilaisia taiteenmuotoja rakunnustaiteesta maalaustaiteeseen. Voi esimerkiksi luoda kokonaisen maiseman, tai vaikka koko planeetan, jonka sitten täyttää haluamillaan mielikuvituksellisilla kasveilla ja rakennuksialla. Tai voi pitäytyä realistisissa ja todentuntuisissa kasveissa ja rakennuksissa. Rakennusmateriaalit voi niin ikään valita vapaasti, päästää luovuutensa irti.

Luomastaan maisemasta voi sitten vaikka renteröidä taulun, jonka taas ripustaa rakentamansa virtuallitalon seinälle. Voi myös veistellä virtuaalipatsaita tai tehdä omia hahmoojaan. Jos vain taidot riitävät.

Kohdallani taidot riittävät ainoastaan huonekalujen tekoon ja silloinkin ainoastaan yksinkertaisiin sellaisiin. Mutta onneksi on kaupan paljon virtuaalihahmoja, huonekaluja, maisemia ja mitä vaan mieleen juolahtaa. Voi ostaa vaikka koko kaupungin tai planeetan. Erilaisia taustoja ja rekvisiittaa yhdistelmällä voi helposti rakentaa mieleisensä ympäristön, kaupungin tai hahmon. Aina voi myös yhdistellä erilaisia omatekoisia ja hankittuja taustoja sekä muuta rekvisiittaa täysin omanlaisekseen kokonaisuudeksi.

Suurimmaksi ongelmaksi, rahanpuutteen ohella, muodostuukin helposti ajanpuute. Aika kun ei millään tunnu riittävän 3D-mallien luomiseen ja niiden asetteluun sekä taustojen tekemiseen ja valaistuksen virittämiseen. Puhumattakaan siitä että ehtisi renderöimään asetelmasta valmiita kuvia.

Mutta hyvällä mielikuvituksella puutteita voi kiertää. Esimerkiksi kamerakulman valinta vaikuttaa suuresti siihen kauanko valmiin kuvan renderöinti kestää. Kamerakulman valinta on tärkeää myös sen takia että tietää mitä taustalla pitää näkyä. Jos taustalla on yhtenäinen seinä, ei rakennuksen ulkopuoleella tarvitse olla mitään. Mitä vähemmän scenessä on rekvisiittaa, sitä nopeammin renderöinti on valmis ja pääsee ihailemaan kättensä jälkiä.

Kaiken kaikkiaan 3D-kuvitus on todella antoisa ja mielenkiintoinen harrastus. Siitä löytää aina uutta ja voi aina keskittyä juuri siihen osa-alueeseen joka eniten juuri sillä hetkellä kiinnostaa. Voin suositella kaikille, joilla on aikaa ja mielenkiintoa digitaaliseen kuvitukseen. 

Päästäkää siis luovuutenne valloilleen!


Kommentit

  1. Hei! Törmäsin blogiisi Ylen artikkelin kautta. Kirjoitat todella asiaa! Opiskelen sisustusarkkitehtuuria ja kalustemuotoilua ja mieheni tietotekniikkaa. 3D muotoilu on tärkeä osa tulevaisuutta, mutta muutkin blogisi aiheet ovat mielenkiintoisia, tuntuu että olet monin tavoin ajan hermolla. Olisiko sinulla joskus mielenkiintoa jutella esim. etäkahvien välityksellä? :)

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Hei Zale, huomasin sinut Ylen artikkelissa ja kosketti syvästi lukea kokemuksistasi. Olen ihmissuhdevalmentaja ja toimenkuvani on auttaa miehiä irti yksinäisyydestä ja mielekkään seuran pariin. Sulla on seuraa varmaan jonoksi asti lehtiartikkeleiden jälkeen, mutta jos toivottomuus kolkuttaa edelleen takaraivossa (ja haluat tehdä asialle jotain), laita mulle viesti niin jutellaan!

    Piti vielä tarkentaa että 30-60min esim. Zoomissa, ei kustanna sinulle mitään enkä yritä myydä mitään.

    -Jay

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi @Sisyphus, kiitos kun yrittä auttaa häntä. Tuo valmennus saattaisi kiinnostaa minuakin, kun en oikein osaa näyttää ihmisille oikeaa minääni. Onko sinulla jotain yhteystietoja josta kysellä lisää? Kiitos 045-6709855

      Poista
  4. Moi Zale, laitoinkin Facen kautta viestiä, mutten tiedä tuliko perille. Toivottavasti, ettei jäänyt MessageRequest laatikkoon piiloon niinkuin niin moni muu viesti. Kaikkea hyvää sinne. Antti

    VastaaPoista
  5. Tämä 3d on minulle asia, johon en ole kovinkaan paljoa perehtynyt. Ystäväni työskentelee yrityksessä, jossa heillä on tarvetta kokonaisvaltaiseen mekaniikkasuunnitteluun. Käsittääköhän sekin myös 3d suunnittelun? Mielenkiintoinen aihe, todellakin! https://www.defour.fi/palvelut/mekaniikkasuunnittelu

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit