Kyllä tekniikka on ihmeellistä
Nykyään kaiken voi
hoitaa netissä, aina laskun maksusta ruokkien tilaukseen. Ja
älypuhelimen avulla ei tarvitse edes tietokonetta. Älypuhelimessahan
on kaikki.
Kun viime keväänä
siirryin käyttämään puhelinta pankkitunnistukseen, tuntui se
silloi kätevältä, saattoi unohtaa kaikki tunnuslukulistat. Olihan
tuota puhelinta tullut käytettyä muuhunkin, kuten uutisten lukuuun.
Eilen kun olin kirjautumassa verkkopankkiin maksaakseni
puhelinlaskun, jonka muistin erääntyneen oli ihmetykseni suuri kun
tunnistusohjelma ilmoitti ettei ole nettiyhteyttä. Asia ihmetytti
koska puhelin toimi päivällä normaalisti. Tarkistin tietenkin
asetukset ja kokeilin nettiselainta ja todellakin: Minkäänlaista
yhteyttä ei ollut! Soitinpa siitä operaattorille, hienoa että
operaattorille saaattoi soittaa!, ja tiedustelin asiaa. Sieltä
vahvistettiin että, kyllä liittymästä on estetty kaikki yhteydet,
kunnes erääntynyt lasku on maksettu. Liittymällä voi kyllä
vastaanottaa tekstiviestejä ja puheluita mutta ei soittaa tai
surffata netissä. Siellä oli siis vanha, maksamaton lasku jota en
muistanut sen juuri erääntyneen laskun lisäksi, jota olin menossa
maksamaan. No, kysyin sitten olisiko mahdollista saada liittymä
avattua, kerroin että olin juuri menossa maksamaan laskua, kun
huomasin ettei puhelin toiminutkaan. Valitellen operaattorilta
todettiin ettei liittymän avaaminen käy päinsä ennen laskun
maksamista.
Sitten muistin että
pöytälaatikossahan oli se vanha varapuhelin, jossa on prepaid
liittymä, jota en ole pitkään aikaan käyttänyt. Kaivoi esiin
prepaidin tiedot ja avasin puhelimen. Puhelin kuitenkin ilmoitti
ettei liittymän aktivointi onnistunut, tai jotain sinnepäin. Soitin
uudelleen operaattorille, prepaid oli samasta firmasta kuin
varsinainen liittymäni, ja kysyin oliko prepaid käyttökunnossa.
Opertraatori vastasi että valitettavasti liittymä oli ollut liian
kauan käyttämättä, ja näin ollen suljettu.
Seuraavaksi menin sitten
verkkopankkiin ja ajattelin että onhan mulla vielä se
tunnuslukulista, kirjaudun sillä sisään ja maksan laskun ja asia
on sillä selvä. Ihmeekseni huomasin että verkkopankki, huolimatta
siitä että kirjautumisvaihtoehtona on tunnuslukulista, ilmoitti
ettei kirjautuminen tunnuslukulistalla käy.
No, vähän aikaa
tuumattuani huomasin että pankki tarjoaa chatti palvelun. On se
kätevää kun voi kysyä neuvoa ihan livenä! Avasin chatin ja
kysyin voisinko kirjautua tunnuslukulistallani, jotta voisin maksaa
puhelinlaskuni. Hetken päästä sainkin vastauksen. Pankista
ystävällisesti kerrottiin että tunnuslukulistaa voisi käytää
mikäli soittaisin puhelimella. Selitin että puhelimellani ei juuri
nyt voi soittaa, yritän saada juuri tämän asian korjattua
maksamalla laskun! Valitellen pankin chatista todettiin ettei mitään
ollut tehtävissä ja annettiin sama neuvo jonka sain operaattorilta,
osta uusi prepaid.
Kyllä tekniikka on
ihmeellistä. Saadakseen puhelimen toimimaan piää maksaa lasku ja
maksaakseen laskun pitää olla toimiva puhelin!
Eihän siinä mitään. Ei
muuta kun takki päälle ja suunta kohti lähintä R-kioskia. Ostin
uuden prepaid liittymän, suoritin tunnistautumisen sen avulla,
maksoin erääntyneet laskut ja nyt odotan liittymän avautumista,
jahka rahat on saatu siirrettyä pankin tililtä operaattorin
tilille. Ehkä jo huomenna.
Niin että sellanen oli Zalen viikon
alku tällä kertaa.
Kommentit
Lähetä kommentti