Kyllä tekniikka on ihmeellistä


Nykyään kaiken voi hoitaa netissä, aina laskun maksusta ruokkien tilaukseen. Ja älypuhelimen avulla ei tarvitse edes tietokonetta. Älypuhelimessahan on kaikki.

Kun viime keväänä siirryin käyttämään puhelinta pankkitunnistukseen, tuntui se silloi kätevältä, saattoi unohtaa kaikki tunnuslukulistat. Olihan tuota puhelinta tullut käytettyä muuhunkin, kuten uutisten lukuuun. Eilen kun olin kirjautumassa verkkopankkiin maksaakseni puhelinlaskun, jonka muistin erääntyneen oli ihmetykseni suuri kun tunnistusohjelma ilmoitti ettei ole nettiyhteyttä. Asia ihmetytti koska puhelin toimi päivällä normaalisti. Tarkistin tietenkin asetukset ja kokeilin nettiselainta ja todellakin: Minkäänlaista yhteyttä ei ollut! Soitinpa siitä operaattorille, hienoa että operaattorille saaattoi soittaa!, ja tiedustelin asiaa. Sieltä vahvistettiin että, kyllä liittymästä on estetty kaikki yhteydet, kunnes erääntynyt lasku on maksettu. Liittymällä voi kyllä vastaanottaa tekstiviestejä ja puheluita mutta ei soittaa tai surffata netissä. Siellä oli siis vanha, maksamaton lasku jota en muistanut sen juuri erääntyneen laskun lisäksi, jota olin menossa maksamaan. No, kysyin sitten olisiko mahdollista saada liittymä avattua, kerroin että olin juuri menossa maksamaan laskua, kun huomasin ettei puhelin toiminutkaan. Valitellen operaattorilta todettiin ettei liittymän avaaminen käy päinsä ennen laskun maksamista.
Sitten muistin että pöytälaatikossahan oli se vanha varapuhelin, jossa on prepaid liittymä, jota en ole pitkään aikaan käyttänyt. Kaivoi esiin prepaidin tiedot ja avasin puhelimen. Puhelin kuitenkin ilmoitti ettei liittymän aktivointi onnistunut, tai jotain sinnepäin. Soitin uudelleen operaattorille, prepaid oli samasta firmasta kuin varsinainen liittymäni, ja kysyin oliko prepaid käyttökunnossa. Opertraatori vastasi että valitettavasti liittymä oli ollut liian kauan käyttämättä, ja näin ollen suljettu.

Seuraavaksi menin sitten verkkopankkiin ja ajattelin että onhan mulla vielä se tunnuslukulista, kirjaudun sillä sisään ja maksan laskun ja asia on sillä selvä. Ihmeekseni huomasin että verkkopankki, huolimatta siitä että kirjautumisvaihtoehtona on tunnuslukulista, ilmoitti ettei kirjautuminen tunnuslukulistalla käy.
No, vähän aikaa tuumattuani huomasin että pankki tarjoaa chatti palvelun. On se kätevää kun voi kysyä neuvoa ihan livenä! Avasin chatin ja kysyin voisinko kirjautua tunnuslukulistallani, jotta voisin maksaa puhelinlaskuni. Hetken päästä sainkin vastauksen. Pankista ystävällisesti kerrottiin että tunnuslukulistaa voisi käytää mikäli soittaisin puhelimella. Selitin että puhelimellani ei juuri nyt voi soittaa, yritän saada juuri tämän asian korjattua maksamalla laskun! Valitellen pankin chatista todettiin ettei mitään ollut tehtävissä ja annettiin sama neuvo jonka sain operaattorilta, osta uusi prepaid.

Kyllä tekniikka on ihmeellistä. Saadakseen puhelimen toimimaan piää maksaa lasku ja maksaakseen laskun pitää olla toimiva puhelin!

Eihän siinä mitään. Ei muuta kun takki päälle ja suunta kohti lähintä R-kioskia. Ostin uuden prepaid liittymän, suoritin tunnistautumisen sen avulla, maksoin erääntyneet laskut ja nyt odotan liittymän avautumista, jahka rahat on saatu siirrettyä pankin tililtä operaattorin tilille. Ehkä jo huomenna.

Niin että sellanen oli Zalen viikon alku tällä kertaa.

Kommentit

Suositut tekstit