Kyllä elämä on ihanaa....
...ainakin niille, jotka saavat olla töissä ja saavat palkan ajallaan. Toista on nillä, jotka joutuvat elämään KELAn surkean päätöksenteon varassa.
Toimitin marraskuun puolivälissä kaksi laskua KELAAn toimeentulotukeen. Laskuja varten tehtävä päätös oli muodollinen, koska minulla oli jo myönteinen päätös toimeentulotuesta marraskuulle. Odotin että päätös olisi tehty parin päivän sisään, koska oli kyse ainoastaan muodollisuudesta. Tiesin laskujen kuuluvan perus toimeentulotuen piirin. Päätöstä ei kuitenkaan kuulunut ennen kuin aivan kuun lopussa.
Mikä tässä sitten on iso juttu? Sainhan rahat kuitenkin nyt joulukuun alussa. Ongelma on siinä että maraskuun viimeinen perjantai oli ”Black Friday” eli alennusmyyntejä oli paljon. Itse olin odottanut erityisesti eräään nettipalvelun alennusta, joka olikin suuri. Vuosimaksu kyseiseen palveluun on normaalisti 80€ perjantaina sen olisi saanut 30€ jos siis olisin saanut KELAlta rahat. Mutta kun en saanut. Toinen iso asia oli erääntynyt puhelinlasku, jonka olisin maksanut viime viikolla, jos olisin saanut rahaa, mutta kun ensaanut.
Nyt on sitten liittymä suljettu ja odottelen sen avaamista. Erityisesti minua harmitta se, että liittymä suljettiin, ilman ennakkovaroitusta, maanantaina jolloin minut oli kutsuttu erääseen tapahtumaan. Jouduin sitten lähtemään kesken pois, koska piti selvittää liittymän sulkeminen. Ei huvittanut enää jäädä, kun puhelin oli mykistetty. Lisäksi minua huoletti se, miten saisin lipun paikallisliikenteeseen, kun en voinut puhelinta käyttää. Menomatkalla ostin lipun normaalisti puhelimella, koska liittymä suljettiin päivän aikana.
KELA siis onnistui operaatorin välityksellä pilaamaan sen ainoan päivän, jolloin pääsin tapaamaan ihmisiä. Joudun varman myös ottamaan tuon nettipalvelun normaalihinnalla, koska en saanut sitä ostettua perjantaina. Siinäkin menee 50€ hukkaan. Minulle tämä on iso raha, koska saan vain 500€/kk käteen.
Olen viimeisen 20 vuoden aikana menettänyt varmaan tuhansia euroja, koska päätöksiä on joutunut odottamaan. Ei ole ollut varaa maksaa laskuja ajoissa tai on joutunut maksamaan tuotteista täyden hinnan alennetun sijaan, koska ei ole ollut rahaa juuri alennusmyynnin aikana.
Mutta tämä on tietysti minulle tuttua. Suomessa kaikki tehdään mahdollisimman vaikealla tavalla ja kalliisti. Eikö päättäjillä olisi jo aika ottaa järki käteen ja kysyä niiltä ihmisiltä, jotka palveluita käyttävät mitä he tarvitsevat ja miten palvelut pitäisi järjestää?
Kuulin juuri, että KELA aikoo vähentää työntekijöitä. Hyvä! Kun nykyiselläkään työntekijämäärällä ei saada päätöksiä tehtyä ajallaan! Odotan mielenkiinnola ensi vuotta, kun KELAn asikasmäärät kasvavat ja työntekijät vähenevät....
...niin ja oletko muuten yrittänyt viime aikoina maksaa laskuja ilman puhelinta? Tai kirjautua palveluun joka vaatii vahvan tunnistautumisen. On muten aika haasteellista!
Hyvää Joulun odotusta kaikille!
Kommentit
Lähetä kommentti