Laajakaista -Nopea yhteys kaikille
Nopea laajakaistayhteys tarjoaa nykyään paljon palveluita ja mahdollistaa paitsi yhteydenpidon, niin pelaamisen kuin tv:n katselun netin kautta, kunnes se katkeaa.
Eilen rupesin hoitamaan vanhaa velkaa, joka koostui susuresta määrästä pieniä laskuja. Laskut olivat jääneet maksamatta *nuivan* (sana vaihdettu!) suhtautumisen takia erään, nimeltä mainitsemattoman puljun, taholta. Tämä entinen (Suomen) valtion omistama pulju, jonka pääkonttori sijaitsee nykyään Tukholmassa, suhtautuu asikkaisiin perin nallemaiseen tapaan: ”Köyhät tuo vaan hiekkaa firman lattialle”.
Neuvottelujen jäykkyyttä verrattaessa vaikkapa rautatiekiskoon, kisko on kyllä ehdottomasti muovailuvahaa. Ja ilmapiirin kuvaaminen sanonnalla ”rento kun rautakanki” ei todellakaan anna oikeaa kuvaa, kyllä rautakanki on pumpulia siihen verrattuna.
Koska asia oli mennyt jo niin pitkälle, että käräoikeus lähetti postia, josta kävi ilmi että nyt viimeistään olisi syytä velka maksaa. Tiedusteltuani asiaa, minulle selvisi, että asia on selvitettävä perintätoimiston kanssa. Koska sattumalta minulla oli mahdollisuus velka nyt kuitata, otin yhteyttä perintätoimistoon. Siellä asiaan suhtauduttiin oikein positiivisesti ja luvattiin toimittaa sähköpostiin lasku koko velasta, joka oli perintätoimistolle annettu. Vähän ajan kuluttua sähköpostiin kilahtikin viesti, joka sisälsi eritellyn laskun, loppusumma 505€.
No, läksin siitä laskua maksamaan ja ohjeiden mukaan otin kuitista sähköisen kopion ja lähetin sen paluuviestillä perintätoimistolle. Soitin vielä perään, kuten minua oli neuvottu. Asiakaspalvelusta vastattiin hyvin ystävällisesti, että kyllä tämä on nyt sitä myöten selvä, ja he peruvat käräoikeuteen lähetetyn haasteen välittömästi, eikä tästä koidu enää jatkoseuraamuksia. Olin iloinen ja helpottunut kun asia oli kunnossa.
Seuraavaksi otin yhteyttä Puljuun, jonka nimeä en mainitse, koska se minun kohdallani kuuluu samaan kategoriaan kuin muutamat Raamatulliset paikan ja henkilön nimet, samaan tapaan kuin Harry Potterissa: ”Se jonka nimeä ei lausuta”. Sieltäkin vastattiin asiallisesti, suorastaan ystävällisesti, kun tiedustelin mahdollisesti avoimia laskuja. Sain vastauksen että siellä on kaksi avointa laskua ja yksi perintätoimistolle mennyt lasku (20€), vanhojen velkojen lisäksi. Kerroin juuri maksaneeni perintätoimiston laskun ja vanhat velat pois. Kerroin myös että voisin maksaa vielä nuokin laskut pois, koska uusimmankin eräpäivä oli juur mennyt. Oletin että tuorein lasku olisi 9,90€.
Tiedustelin myös mahdollisuutta siirtyä e-laskuun, tai vastaavaan, joka veloitetaan tililtä automaattisesti. Sainkin ohjeet tähän. Lähdin siitä uudellen laskuja maksamaan ja ikäväkseni huomasin että tuorein lasku ei olekaan 9,90€ vaan 38€. Koska tililläni ei ollut enää 38€ rahaa kaikkien laskujen jälkeen, soitin uudellen, puljun asiakaspalveluun.
Nyt tilanne viileni asteen verran. Tiedustellessani mahdolisuutta siirtää eräpäivää, vastaus oli että: ”Kaikki aiemmat laskut pitää olla maksettuna ja ne pitää näkyä järjestelmässä.” Kysyin että eikö tätä nyt mitenkään voisi hoitaa, kun ei mulla ole enää rahaa maksaa tuota laskua. Sain rauhoittelevan vastauksen että: ”Kyllä ne loppuviikosta näkyy, eikä tuo tuorein lasku kerkeä lähtee perintään.” Voin siis huoletta odottaa loppuviikkon, ja soittaa sitten uudellen, niin siirretään eräpäivää, tai voi käydä siirtämässä sitä itse Puljun nettisivulla, johon olin tutustunut aiemmin päivällä. Siirto tietenkin maksaa 5€, jos sen toteutta itse, 10€ jos Pulju hoitaa sen.
Illalla olin tyytyväinen kun olin saanut asian kuntoon.
Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä tänä aamuna avatessani tietokoneen, huomasin heti että nettiyhteys on poikki! Selvitelin vikaa ensin itse käynnistämällä modeemin uudelleen ja varmistamalla että yhteys modeemiin toimii normaalisti. 'No sattuuhan sitä', ajattelin itsekseni, olen tottunut siihen että toi Puljun netttiyhteys saattaa katketa milloin vaan. Soitin siitä ensiksi vikailmoitusnumeroon, johon en päässyt.
Sitten asiakaspalvelunumeroon. Aikani odoteltuani asiakaspalvelusta vastattiin ja kerroin että laajakaistani on poikki ja tiedustelin syytä. No, hetken pähkäiltyään ja kysyttyään vikailmoitusta, jonka kerroin, asiakaspalvelusta kerrottin laajakaistan olevan suljettu. Tyrmistykseni oli suuri, olinhan juuri eilen maksanut yhteensä 550€ laskuja!
Tiedustelin syytä ja vastaus oli ykskantaan, että maksamattomien laskujen vuoksi. Kun tiedustelin miksi se juur nyt oli katkaistu, eilen toimi moitteettomasti, kun maksoin laskut ja vielä myöhään illalla, enkä ole minkäänlaista ilmoitusta mahdollisesta katkaisusta saanut.
Sanottiin että kyllä siitä on maksukehotuksessa kerrottu. No voi olla, mutta kun en ole viitsinyt kaikkia sähköpostiin tulleita maksukehotuksia lukea.
Ihmettelen vaan että olisiko liian vaikeaa lähettää liittymän sulkemisesta erillinen viesti?! Puhelinoperaattoriltani tulee tekstiviesti heti kun lasku on muutaman päivän myöhässä ja toinen viesti jos lasku on pitempään auki. Kysyin asiakaspalvelusta myös miksei asiasta oltu kerrottu edellisenä päivänä, kun soitin sinne kahdesti. Siihen vastattin: ”Asiasta on kerrottu maksukehotuksessa.” Aivan kuin se, että ”asiasta on kerrottu maksukehotuksessa” tekisi asiasta sellaisen itsestäänselvyyden, josta ei sit puhuta.
Yritin kovasti selittää että tarvitsen nettiyhteyttä, koska tänään (ke 23.9.) on etätyöpäivä ja selitin myös että enhän minä voi rahaksi muuttua, enkä sitäpaitsi voi laskua maksaa kunhan saan rahaa, jollei minulla ole toimivaa nettiyhteyttä. Vastaus oli: ”Nettiyhteys avataan kun kaikki laskut on maksettu.” Lisäksi kerrottiin että ainahan voi kirjastossa maksaa....
Yli kymmenen puhelun jälkeen asikaspalveluun, laskupalveluun ja luotonvalvontaan sain lopulta asian selväksi ja nettiyhteyden avattua. Avauksesta piti tietysti maksaa ”nimellinen” 15€. Se peritään siis seuraavassa laskussa.
Jos tämä ”Pulju” kuuluisi edelleen (Suomen)valtion hallintaan, kirjoittaisin ao ministerille että polkekaa suohon tuo pulju, tai palkatkaa sinne ainakin sellasia ihmisiä töihin, jotka kohtelevat köyhiäkin asikkaita ihmisinä. Ja joilla on valtuus joustaa ainakin vähän käytännön asioissa.
Maksakaa siis laskunne ajoissa!
Kommentit
Lähetä kommentti